The Champion of Music Content: Jimmy Fallon

The Champion of Music Content: Jimmy Fallon

Som vært på the Tonight Show skulle han løfte arven efter Jay Leno på NBCs flagskib. Det var i 2014 – midt i et generationsskifte i den ærke-amerikanske aftenunderholdning, hvor opgaven lød på ikke blot at erstatte Leno, men at gafle seere fra de afgående legender David Letterman (CBS) og John Stewart (Comedy Central) – Stewart på det tidspunkt den højest betalte vært i amerikansk TV.

Målet var at the Tonight Show – som især under værten Conan O’Brien sled med seertal – skulle tilbage i rollen som det foretrukne all American Night Show og blive en stærkere eksportvare end Leno havde været. Den yngre, mere spontane komiker, Jimmy Fallon, blev hentet fra NBCs eget Late Night – hvorfra Fallon medbragte sit husorkester the Roots og indslag som ’Slow Jam the News’ og videreudviklede et værtsskab, som bygget på wacky varianter af spil-dynamikker og musik-hybrider havde givet Late Show historisk gode seertal.

ISCENESÆTTELSEN – the Presidential double mic drop
På minimum fem niveauer (find selv flere) er musikken blevet Fallons foretrukne metode til at servicere stjernerne, til at fastholde seerne, til at udvikle målgruppen i demografi og geografi – og ikke mindst som medie for sublimt underholdende selviscenesættelse:

En slow Barry White-ish jam med præsidenten sætter barren ret højt. Fallon er cool nok – ikke til at interviewe præsidenten – men til at synge en duet, endda (oplevet) en improviseret duet. Mens det er cool for Fallon, er det endnu mere subtilt, at Fallon stiller et format til rådighed, hvor musikken leverer det uventede – og gør Obama mere cool, end han allerede er.

The first ever Presidential double mic drop, som showet selv skriver på Facebook, leverede 1.100.000 shares, 900.000 likes, 68.000 kommentarer og 54 mio visninger på Facebook alene.

SANGEN SOM ANLEDNING TIL AT TALE SAMMEN
Nye sange fra mindre kendte artister sælger ikke altid lige godt. Så kan det være sundt at mødes om gamle kendinge. Her fint iscenesat med Paul Rudd. Vi ved alle sammen at Paul Rudd er i studiet for at promovere sin nye film, the Ant-man. Det bekræfter alle andre medier – så lad os gøre noget virtuost – vise noget andet, sjovere, uventet hos både gæst og vært:

Pakket ind i en banal spil-dynamik bliver forhistoriske Queen og presente Hollywood en potent gang underholdning. Den stadig mere gakkede evne til at opfinde nye formater til musikken gør Fallon unik.


EJERSKAB OVER SUB-KULTURER

Den splejsede, ufarlige, u-men-ikke-anti-autoritært charmerende vært har formået at bygge sig en coolness som ikke er afvisende selvtilstrækkelig, men tværtimod omfavnende. Stjernerne får – nogenlunde uanstrengt – mulighed for at vise nye sider af sig selv, men måske i virkeligheden ligeså meget mere af Fallon selv. Selv om man er straight out of upstate New York kan man godt kende hiphoppen ABC og rappe med:

History of rap viser med ironisk overlegenhed hans indsigt i hiphoppens historie, ligesom han fuldstændig hjemmevant spadserer igennem den øvrige popkultur og henter både små og store subkulturer hjem til NBC. Den virtuose leg med genrer virker 100 % autentisk og som musik-menneske er det umuligt ikke at holde af ham. Man fornemmer at det samme gælder de stjerner – kreative og legesyge gæster – som afkræves spontanitet omkring musikken for åben skærm, hvilket avler både gensidig respekt og vidunderligt indhold som her Jamie Foxx:


OPGØR MED DET KLASSISKE INDSLAG – the semi-boring promo

For kunstnerne, der medvirker i Fallons tv show, er der indlysende fordele i at slå hovederne sammen og udtænke stærkt content, som trækker seere på aftenen og har et langt efterliv på sociale medier, hvor Tonight Show har 10 MIO følgere, mens 2,6 mio seere følger showet på NBC hver aften. Det klassiske – ofte lidt for høflige – indslag får tit et twist hos Fallon. Og hvis man var i tvivl om Fallon er oprigtig musikelsker, så er man ikke i tvivl efter Blur’s besøg, som faldt forud for deres US-tour. Sammen med Fallon spiller de – ikke en single fra den aktuelle reuinion plade – men den gospelbårne, ældre single Tender, som bandet tydeligt elsker og hvor Fallon slipper både falsetten og lejrbålsguitaristen fri.

Det er musikkærlighed som stråler ud i stuerne – en ligeså utvetydig kærlighedserklæring som det er en indlysende udveksling af markeder.

MUSIK SOM AUTORITET OVERFOR KRITISKE MÅLGRUPPER

Musik er afvæbnende. Hvis man respekterer en kultur, er det godt. Hvis man agerer på dens præmisser, er det genialt. Jimmy Fallons succes med at inkorporere og positionere sig med musikalsk content skyldes showets evne til at præsentere musik på tværs af genrer og målgrupper. Det kan godt være at han er hvid & up state, men bag sig har han TV-programmets faste husband, den amerikanske hiphop-gruppe, The Roots, som de fleste nok kender for hittet the Seed feat. Cody Chesnutt. Bandet er legendarisk og deres Wheel of Freestyle, som i snit rammer 4.000 shares på Facebooksiden vidner om deres kunnen og status. Og som hiphoplegender er man vel ikke for fine til at lave en Queen-a-capella – og slet ikke når de lander et godt stykke over youtube-kanalens 10 mio views pr. musikbåren video?


MUSIK SOM UDTRYK FOR NYSGERRIGHED OG ÅBENHED

Showets evne til at favne og repræsentere forskellige målgrupper er blevet belønnet med en cementering som det mest sete talk show pt. i USA. Derfor er scenen i the Tonight Show oftest tilegnet de allerstørste artister som Miley Cyrus, Bon Iver, Sting og Metallica. Men der er også plads til mindre artister som vores egen Mø og svenske Tove Lo. Fallon havde allerede som vært for the Late Show ry for at finde de mest interessante nye artister.

Frank Ocean, Ed Sheeran, 2 Chainz, A$AP Rocky, Beach House fik TV-debut hos Fallon. Det samme gjorde Kacey Musgraves, Florida Georgia Line, Carly Rae Jepsen, Odd Future, Eric Church, Gary Clark Jr.,Chvrches, Grimes, Sun Kil Moon, Sky Ferreira, Disclosure and Sam Smith, Jake Owen, Of Monsters and Men, The Dismemberment Plan, M83, Walk the Moon, The War on Drugs, Phantogram og Passion Pit.

En liste af ret kompetente introduktioner, må man sige.

MUSIK SOM DET FÆLLES RUM

I et sammensurium af spil, parodier, musikgenrer og målgrupper kan flertallet af os undslippe hverdagen og opholde os i et fælles rum. Som for eksempel når Fallon i musikalsk leg inviterer børnene fra hit-serien, Stranger Things, til at rappe Nicki Minaj. Og rammer de unge, de 80’er-nostalgiske (i alle aldre), de dedikerede lyttere af soundtracket, forældrene, teenagerne, hiphopperne, popkulturen og os alle sammen med fælles og ofte overrumplende referencer til musikken.

Gå på opdagelse i Jimmy Fallons eminente brug af musik i sit talkshow på http://www.nbc.com/the-tonight-show.

THE TONIGHT SHOW I CONTENT FLOW OG RUNDE TAL:

Fra broadcast: Seere på NBC ved hvert show: 2,5 MIO
Til Facebook: Efter aftenens show lægges videoer på egen Facebook-side med 10 MIO følgere
Til Youtube: Simultant lægges samme og flere videoer op på egen Youtube-kanal med 12 MIO abonnenter og 2.700 videoer
Til Twitter: Herefter laves GIFs som lægges på Twitter med 3,64 mio følgere
Til GIF-land: GIF’er distribueres med mange forskellige hash-tag for at sikre rækkevidde til bla. sider som GIPHY
Til Instagram hvor indhold versioneres til eksklusive behind the scenes fotos og video-klip for at nå 2,9 MIO følgere, mens Fallon selv følger alle artister, som har deltaget: 1,150
Til Snapchat hvor cyklus starter forfra og og for alvor vækker impro-komikeren til live – med goofy fraklip men også ret herlige optakter til næste show.

Export: alle større lande – inkl. hele Europa distribueret via CNBC Europe